Wat is de levenscyclus van een strategie?

ĎDe ontwikkeling van een strategie verloopt volgens een vast patrooní aldus de Amerikaanse organisatiedeskundige Robert Quinn. In zijn boek Beyond Rational Management betoogt hij dat de oriŽntatie van een strategie in de meeste organisaties een regelmatige wijziging ondergaat:

  • Veel strategieŽn starten met een externe oriŽntatie. Wat moeten we aan onze klant leveren? Doen we de goede dingen? De focus is effectiviteit.
  • Als de doelstellingen op dit terrein bereikt zijn Ėde klant is voldoende tevredenĖ, verschuift de oriŽntatie naar de interne organisatie. Maken we optimaal gebruik van mensen en middelen? Doen we de dingen wel goed? De nieuwe focus is efficiŽntie.
  • Als ook hier de doelstellingen op het gewenste niveau zijn, verschuift de oriŽntatie naar flexibiliteit. Verschillende dingen doen met dezelfde mensen en middelen. Andere klantgroepen bedienen, maar wel met dezelfde interne organisatie.
  • In de laatste fase verschuift de oriŽntatie naar compleet nieuwe markten en resultaten. Het gaat nu om creativiteit, nieuwe dingen doen. Nieuwe klanten verschijnen op het toneel, waarna de cyclus weer opnieuw begint.

De afbeelding hieronder is vrij naar het Competing Values Model