5 essentiële tips voor een nieuw kantoor

Iedereen die een eigen bedrijf start, weet dat daar meer bij komt kijken dan alleen het regelen van een KVK-registratie. Zo heb je bijvoorbeeld een strak businessplan nodig, moet je uurtarieven bepalen en kijk je welke spullen nodig zijn voor een fijne werkomgeving. Je staat er misschien niet bij stil, maar dat laatste is één van de belangrijkste punten uit het rijtje. Een comfortabele werkplek zorgt immers voor een hogere werkproductiviteit! Daarom delen wij 5 essentiële tips voor de inrichting van een nieuw kantoor.

1. Bepaal de algemene inrichting

Prioriteit nummer één is visualiseren hoe jouw toekomstige werkplek eruit moet zien. Je begint helemaal from scratch, dus je kunt je eigen droomkantoor creëren! Vraag jezelf bijvoorbeeld af welke kleuren terug moeten komen en welke interieurstijlen je aanspreken. Dat kan lastig zijn, maar gelukkig zijn er handige hulpmiddelen voor. Kies bijvoorbeeld voor de old school-methode en maak een moodboard. Knip en plak inspirerende foto’s op een groot stuk karton en voilà: je meesterlijke visualisatie is geboren. Ben je niet zo handig met knippen en plakken óf heb je er gewoon geen zin in? Gebruik dan de Pinterest-app. Hiermee maak je snel digitale moodboards met inspiratie van over de hele wereld.

2. Schaf ergonomische kantoormeubelen aan

Om alle taken en werkzaamheden goed uit te voeren, heeft je kantoor een inrichting nodig die niet alleen oogstrelend is, maar ook voor de rest van het lijf zorgt. Ergonomisch verantwoord meubilair is dan ook onmisbaar als je een nieuw kantoor gaat inrichten. Kies voor bureaustoelen en -tafels die in hoogte verstelbaar zijn en plaats laptophouders of beeldschermverhogers, zodat je de juiste kijkhoogte creëert. Denk ook aan ergonomisch gevormde muismatten en bureauonderleggers met polssteunen. Door te kiezen voor ergonomisch kantoormeubilair, verklein je het risico op RSI-klachten en rugproblemen. Voorkomen is beter dan genezen, denken wij maar zo!

3. Zorg voor de nodige apparatuur

Bij het inrichten van je ideale werkplek wil je natuurlijk dat deze van alle gemakken is voorzien. Voor computers, laptops, beeldschermen, tablets en smartphones maak je dus sowieso ruimte én budget vrij. Maar vergeet ook de printer niet! Voor kleine tot middelgrote kantoren bevelen wij de zeer betaalbare Canon PIXMA inkjetprinters aan. Veel modellen binnen deze serie gebruiken slechts twee inktcartridges: één met zwart en één met kleur. De drie benodigde kleuren cyaan, magenta en geel worden in één cartridge gecombineerd, zoals bij de Canon CL 541 cartridges. Dat scheelt een hoop gedoe bij het vervangen! Is je bedrijf groter en verwacht je meer dan zo’n 2000 prints per maand te gaan maken? Overweeg dan om een laserprinter aan te schaffen. Dit type printer is gemaakt om razendsnel grote hoeveelheden documenten te printen.

4. Kies voor de juiste verlichting

Verlichting is niet alleen praktisch en noodzakelijk, maar geeft ook sfeer en comfort op je werkplek. Besteed dus voldoende aandacht aan de lichtbronnen op het nieuwe kantoor. Je werknemers hebben voldoende licht nodig om hun werk uit te voeren, dus meestal zijn plafondlampen het handigst voor ruimtes waarin gewerkt wordt. In vergaderruimtes, kantines of andere gedeelten van het kantoor, kun je ook staande lampen of wandlampen gebruiken voor een gezellige sfeer. Nog een tip: gebruik zoveel mogelijk ledverlichting. Dit is niet alleen goedkoper doordat deze lampen tot wel 75% zuiniger zijn, maar ook een stuk beter voor het milieu.

5. Maak de ruimte af met de juiste accessoires

Tot slot hebben we nog een laatste tip: geef de nieuwe werkplek de juiste sfeer met behulp van accessoires. Een kantoor is ook maar gewoon een ruimte, totdat je die zélf gezellig maakt. Denk bijvoorbeeld aan foto’s of schilderijen op de muren en een aantal planten in leuke potten (goed voor de zuurstof!). Schaf kantoorartikelen in bijpassende stijl aan, zoals schrijfblokken, pennen, ordners, brievenbakken en nietmachines. Zorg ook voor voldoende opbergruimte in de vorm van leuke kastjes of wandplanken. Zo voorkom je dat spullen gaan rondslingeren en blijft je nieuwe kantoor netjes. Bovendien kun je ze gebruiken om foto’s of andere accessoires op te zetten, waardoor de nieuwe werkomgeving nóg persoonlijker wordt.

Van lege ruimte naar ideaal kantoor

Bovenstaande tips geven houvast bij het inrichten van je nieuwe kantoor. Het is immers al hectisch genoeg om je eigen bedrijf van de grond te krijgen. Samenvattend begint het creëren van de ideale werkplek met een goed uitgedacht plan, waarbij inspiratie een grote rol speelt. Denk ook aan gemak, bijvoorbeeld door te kiezen voor een printer die werkt met drie kleuren in één, zoals bij sommige Canon cartridges het geval is. Besteed je vervolgens ook aandacht aan (ergonomisch) comfort, sfeer en duurzaamheid? Dan zit het met de werkomgeving in ieder geval helemaal goed. Tijd om van jouw bedrijf een succes te maken!